Search my Blog

Thursday, September 29, 2011

Tapai Ubikayu (Fermented Tapioca)


 I have been successful in making Fermented Glutinous Rice (Tapai Pulut), which I have made countless number of times, but have not tried it with tapioca.  I have not eaten Fermented Tapioca for few decades that I cannot even recall how it tastes like.... I told my hubby's relative about it and he quickly sent me a gunny of fresh tapioca hoping he could also try it out (he never heard about Tapai Ubikayu because it is not common in Sarawak).
 After two days of fermentation, I tested the Tapai and it wasn't as sweet as expected. I put it back to the hidden corner in the store room and tested it out again on 3rd day.... it tasted even worse than the 2nd day with sourish sensation. I felt so frustrated and placed the whole container in a fridge hoping to turn it out into something when I have time later. Quickly I called my sifu (my Emak lah of course) to describe it to her the outcome & she confirmed that I failed.... Today is 4th day and planning to make kuih out of it.... I tasted a piece and to my surprise it turned out sweet...! I was so happy that at last I could enjoy something that I've been craving for long time! The tapioca that I used was a bit matured with lots of fibres otherwise my tapai will taste a lot more better. I will send half of the container back to my hubby's relative this weekend and hope that nothing will change by then.
The recipe I used is quite similar to my Fermented Glutinous Rice. I made it with 4kg tapioca which is 4 times of below recipe.

By: Roz@HomeKreation
INGREDIENTS:
1 kg Fresh Tapioca
1 pc (+/- 15g per piece) Tapai Yeast - ground
2 tbs Sugar

METHOD:
1. Peel & wash tapioca and ensure it is really clean.
Cut into preferred size.
Boil until 3/4 cooked.
Cool completely.

2. Mix sugar & yeast.
Sprinkle into the base of a container.
Arrange tapoca in the container & sprinkle yeast mixture.
Repeat layering tapioca & yeast.

3. Wrap & keep in a dark place for 36 hours.
The tapioca should be soften by then.


Bouquet of flowers that have dried out but still look lovely (gift from a friend recently)

BAHASA MALAYSIA VERSION
Dah lama sangat teringin nak makan tapai ubi... semenjak meninggalkan bangku sekolah dan kampung halaman sampai sekarang tak pernah terjumpa Tapai Ubikayu... (kesian kan...!). Bila sedara hubby makan Tapai Pulut Along yg sangat manis baru2 ni, Along pun cerita lah pasal keenakan Tapai Ubikayu. Terus jer dia hantor seguni ubikayu.
Tak pernah lagi buat Tapai Ubikayu, ini cuba2 nasib jer... boleh baca (siapa yg paham lah) pengalaman menapai ubi yg dlm BI kat atas... tak larat nak ulang cerita dlm BM. Along buat guna resipi yg sama macam buat Tapai Pulut kat sini tapi kurangkan gula. Meh nengok resipi nya:

BAHAN2:
1 kg Ubikayu
1 biji (+/- 15g sebiji) Yis Tapai - hancurkan
2 sb Gula

CARA2:
1. Kopek ubikayu & bersihkan sehingga betul2 bersih.
Potong mengikut saiz yg anda suka.
Rebus sehingga 3/4 masak.
Sejukkan sepenuh nya.

2. Campurkan yis & gula.
Taburkan ke atas dasar bekas plastik.
Aturkan ubikayu ke atasnya & ulangi taburan yis & susunan ubikayu sehingga habis.

3. Bungkus bekas plastik dgn kain tebal & simpan di tempat gelap selama 36 jam.
Ubikayu akan jadi lembut bila tapai sudah 'masak'.

14 comments:

  1. Yum.. Sedapnya.. Nur lebih suka tapai pulut.. Tp belum pernah cuba buat sendiri.. :)

    ReplyDelete
  2. Never had this fermented tapioca..looks fabulous..

    ReplyDelete
  3. Along, geramnya tengok, dah lama tak mkn tapai ubi. Kat kedah ni cuma ada tapai pulut je. Kenna tunggu balik johor jwpnya. Kat sana bsepah org jual, tu yg x pernah ingat nak bljr buat dulu. Cantikla tapai ubi along..

    ReplyDelete
  4. Salam Along,

    Suka makan tapai ubi tapi tak pernah lagi cuba buat sendiri.

    ReplyDelete
  5. Along, I've never tasted the pulut or the tapioca version, wonder how's the taste like..kedak tapai nasik juak kah?

    ReplyDelete
  6. I've been searching out this tapai in Singapore, but don't know where to find it. And you are very good .... can produce it on your own. Actually, I didn't really fancy this, but I like tapai cake, maybe you should try it. Btw, where did you get your tapai yeast?

    ReplyDelete
  7. Assalam, Along...
    Wah Along pandai buat tapai yer.. dalam family nurul, nenek jer yang pandai buat tapai, yang lain tau makan jer.. ;)

    ReplyDelete
  8. Along, nanti singgah blog nurul yer... amik award... :)

    ReplyDelete
  9. Along, tapai mmg tak pernah buat tp kalau jumpa org jual mmg selalu beli sbb husben suka.kalau tapai ubi kayu goreng mcm goreng pisangpun sedap juga Along...

    ReplyDelete
  10. Nur-nba,
    Kedua2 tapai ada keistimewaan tersendiri... dua2 pun ALong suka...hehe

    Priya,
    This is authentic food of Malaysia... come to our country to try it.

    Mas,
    Best nya kalau boleh beli jer. Kat Sarawak xda tapai ubi, tu lah Along terpaksa buat sendiri bila dh teringin sangat.

    Bdaria,
    Wsalam. Along pun baru 1st time buat ni...

    Nur68,
    From my opinion, nyaman tapai pulut & ubi dari nasi. Rasa & tekstur sik sama. Coba lah molah mun teringin.

    DG,
    According tu Mas, there are a lot in Johor, so may be you can ask someone to buy for you. ok, hope I can try tapai cake if some leftover. I asked my BIL to buy the sweet yeast from Penang.

    Nurul,
    Wsalam. Tak lah pandai sangat, Along cuba2 jer buat ni sbb teringin lama dah nak makan. ok, maceh ya... nanti Along datang.

    Mamasya,
    Memang dalam list nak buat tapai goreng tu. Esuk tak kerja boleh ler buat nanti.

    ReplyDelete
  11. Dear Along,
    Insyallah one of thse days nak coba molah...kamek mun makan tapey nasik suka makan ngan saguk, makin lemak rasanya...p)

    ReplyDelete
  12. btul tu Mamasya, tapai goreng pun sedap Along, mmg best lar K1 pun suka, nti goreng tapai, tapau sekit kat K1 yer.. hee hee :)

    ReplyDelete
  13. along..cm sedang tunggu tapai masak.Sekarang tapai sedang mengeram hehe

    ReplyDelete
  14. Tqvm...tengah nak buat...my fav juga tapai ubi ni...selalu beli j kat tesco...

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)