Search my Blog

Wednesday, July 18, 2012

My First Raya Preparation - Pineapple Jam

 My pineapple jam is ready until the Idh cookies project soon.... Felt so relief that I manage to complete this today - happened to be on leave to settle many things today and in between cooking the jam. It took many hours of slow cooking so I managed to do multiple tasks at the same time!

The recipe was posted earlier on here but I pasted herewith again for ease of reference by all.

PINEAPPLE JAM
 Recipe By: Roz@HomeKreation 
1 large Ripe Pineapple - grate & measure 5 cups
2 cups Sugar
1 Pandan Leaf 

METHOD:

- Cook above small fire until thicken. This may take about 3-4 hours.
- Be careful not to cook it until too dry or else jam will be harden after cookies are baked. Use non-stick wok to avoid burning the jam. 
*******************************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
 Aiih.... tak sabar dah nak raya.... hari ni cuti sebab ada hal, sambil menyelam sempat pula mengacau jam nenas... alhamdulillah walau pun terkapai2 keseorangan di dapur sempat gak siap ni (Patma dah balik Indon hari ni, so doa Along semuga dapur tetap berasap....). Ada chance ler nak makan sekut Tat Nenas, insyaallah kalau badan sihat di bulan ramadhan nanti.

Kalau nak resepi nya, boleh tengok kat sini. Along letak semula kat bawah ni untuk mudah rujuk anda semua.

JEM NENAS

1 biji Nenas ranum yg bersaiz Besar - sagat & sukat 5 cawan
2 cwn Gula
1 helai Daun Pandan

CARA2:
- Masak di atas api yg kecil sehingga pekat. Along masak ni antara 3-4 jam baru siap.
- Hati2 supaya jgn terlalu kering, takut nanti jem akan keras selepas di bakar dgn biskut. Guna kuali yg tidak melekat utk memudahkan kerja.
 

7 comments:

  1. nyummmiii :D tak sabar nak buat sendiri

    ReplyDelete
  2. rajinnya Along wat jem nanas sendiri, Yatie beli je yg dah siap..malas nak tunggu nenas kering lama sangat..he3..

    ReplyDelete
  3. Wah dah buat persiapan ye kak.. Tart tu nanti boleh pos tak.. hehe

    ReplyDelete
  4. hahhahaha..sama la kak...saya pun dah siapkan stok jem ni ..kekekek..senangkan nanti..tinggal nak buat biskut je...hehehhehe

    ReplyDelete
  5. Kita beli je, malas nak nunggu tepi dapur. Nanti lupa sb layan tv, bila hangus tak sedap plak.

    ReplyDelete
  6. Wat a delicious dish, yummy.

    ReplyDelete
  7. Ardini,
    Buat sendiri boleh adjust ikut citarasa & takda pewarna atau bhn awet!

    Yatie,
    Bukan susah nak tunggu depan dapur pun... Along masak api slow & kacau sekali-sekala jer.

    Nurnba,
    Mudah2an tat nya menjadi....hehe

    Quinnie,
    oh sama lah menu raya kita nanti tp tetap boleh tukar2 kan, jgn lupa hantar sebalang kasi Along rasa ya....hehe

    Zanapb,
    Guna api paling perlahan gerenti tak hangus... tapi beli senang klerja kan...hehe

    Priya,
    TQ Priya!

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)