Search my Blog

Monday, March 3, 2014

Snek Halia Goreng (Ginger Snacks)

 First time tried this from a friend whose husband is my office mate. She straight away sent some to me in that afternoon after I commented on her facebook wall.... so kind! I enjoyed it so much and finished them all instantly. Not only it was tasty but also kept me warm in the chilled office. Since it was so good, I decided to make that myself in the weekend. Not only good as snacks but also great compliment to rice porridge.

By: Roz@HomeKreation
Source: MaSaly (I added peanuts)
INGREDIENTS:
Ginger
Salt
Anchovies
Peanut

METHOD:
1. Slice ginger into fine strips.
(I used grater which is more convenient. Next time will make slightly coarse).
2. Rub ginger strips with a pinch of salt & deep fry with medium heat until crispy.
Discard the leftover oil as it is no longer suitable for reuse due to bitterness taste.
3. Using fresh oil, deep fry peanuts and anchovies separately until crispy.
4. Mix the three ingredients & enjoy the snack anytime.
***************************************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Baru tau pasal snek halia ni & merasa dari seorang sahabat yang baik-hati kongsikan snek ni dgn Along. Sedap rupa nya sampai tak henti2 ngunyah sampai licin. Sedap badan lepas makan ni buang angin dan juga panaskan badan terutama nya kerja seharian dalam bilik yg teramat sejuk di pejabat tu. TQ so much fren! So kelmarin Along buat sendiri pula sebab nak makan puas2. Sekejap je abis setong, kudap2 kat opis. Nanti nak buat bubur nasi makan dgn snek ni pasti sedap.

By: AlongRoz@HomeKreation
Source: MaSaly (Along tambahkan kacang)
BAHAN2:
Halia
Garam
Ikan Bilis
Kacang tanah

CARA2:
1. Hiris halia sebesar batang mancis.
(Along grate jer sbb nak cepat. Lain kali nak grate halia tu lebih besar sedikit supaya tak hancur bila di goreng).
2. Gaulkan halia dgn sedikit garam & goreng dgn minyak dalam sehingga rangup.
Buang minyak lebihan goreng sebab nanti pahit rasa nya kacang & ikan bilis kalau guna minyak ni.
3. Goreng berasingan kacang & ikan bilis sehingga rangup menggunakan minyak yg baru.
4. Campurkan ketiga2 bahan & siap utk di nikmati.

Sliced Ginger
 ↓
Fried Ginger Sticks
 +
Anchovies & Peanuts
 =
Ready!
 ↓
Serve & enjoy!

14 comments:

  1. Replies
    1. Adda, mmg asyik makan ni takleh stop.... sedor2 dah abis sebalang....kikiki

      Delete
  2. Along sayang.. guna ginger yg muda or yg biasa tu.. nk cuba jugak ni... muaaaaaaahhhh utk liana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zana cayang.... guna halia yg biasa je tapi jgn ler yg tua sgt.... liana majuk auntie Zana dah lama tak cayang dia

      Delete
  3. Menu yang unik... Tak pernah terlintas di fikiran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur cayang.... cuba lah ya. Takda rasa halia pun bila dah goreng rangup...

      Delete
  4. Terujanya nak mencuba.... nak kena cari halia banyak2 nih. guna yg muda je ke Along?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setengah kilo pun dapat byk KakRose... guna halia yg sedang2 je.

      Delete
  5. terliur lah along kita tgk snack ni... sesuai sgt utk org dlm pantang kan... hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg tak pantang pun leh makan.... kasi angin2 dalam urat kuar....hehe

      Delete
  6. Replies
    1. Tina, welcome. Cuba lah, anak lelaki Along mula nya tak sudi tapi bila dah cuba tak cukup pulak.

      Delete
  7. ha.. tulah... mmm sahih leh kuar angin nih...!!!

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)