Search my Blog

Wednesday, November 9, 2011

Acar Sayur (Pickled Vegetables)

 This was one of my recent Aidil Adha menu to serve along Bukhari Rice. This veg dish is typically served during Malay wedding and special occasion - very suitable for big serving because it can stay crispy for long - in fact the longer it is kept the crispier the vegetables become.
By: Roz@HomeKreation
Serves 6-8 persons
INGREDIENTS:
1 Cucumber - centre part removed & slice 
1 Carrot
2 cloves Garlic
4 small Shallots
2" Ginger
2 Red Chilies
2 Green Chilies
4 tbsp Vinegar
1½ tbsp Sugar
½ tbsp Honey
Salt
5 tbsp Chili Paste*
1 Big Onion*
2 cloves Garlic*
1" Ginger*
½  tsp Turmeric Powder*
1 Candlenut* (* blend) 

METHOD:
1. Slice all vegetables.
2.Heat up 1/4 cup oil & stir fry blended ingredients* until fragrant.
Add in sugar & honey & stir until shiny.
Add in salt, vinegar & stir until thick.
Off fire.
3. Add in all the vegetables & let it stand for 1 hour before serving to allow them to be crispy.
***********************************************************************


BAHASA MALAYSIA VERSION
Sayur acar rangup ni sesuai di padankan dengan nasi minyak atau nasi berempah yg sebagai nya. Along buat ni di hari raya haji baru2 ni di pdankan dgn Nasi Bukhari.

Hidangan 6-8 orang
BAHAN2:
1 btg Timun - centre part removed & slice 
1 btg Karot
2 ulas Bwg Putih
4 ulas Bwg Merah
2" Halia
2 bj Cili Merah
2 bj Cili Hijau
4 sb Cuka
1½ sb Gula
½ sb Madu
Garam
5 sb Cili Mesin*
1 bj Bwg Besar*
2 ulas Bwg putih*
1" Halia*
½ st Kunyit*
1 bj Buah Keras* (* blend) 

CARA2:
1. Hiris semua sayuran.
2. Panaskan 1/4 cwn minyak & tumiskan bhn2 blend* sehingga wangi.
Masukkan gula, madu & kacau sehingga berkilat.
Masukkan garam, cuka & kacau sehingga pekat.
Padamkan api.
3. Masukkan sayuran dan perap selama 1 jam sebelum di hidangkan supaya sayuran rangup.

7 comments:

  1. tgok pun dah sedap.. klaulah dpt mkn masakan along ni.. msti mjilat jari kan.. pinggan jugak..

    ReplyDelete
  2. Super inviting pickled vegetables..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Along cayang,

    sihat ke?? Terlambat nk sampai...acar tu betul2 marvelous...menyengat nampaknya..mkn ngan nasi briani,nasi minyak atau apa la nasi yg ada perisa pasti sedap sekali....hehe...tu tk along??

    ReplyDelete
  4. Aaa.... ni dia ,makan dgn nasi pulao kak Ros tu mesti menjadi.Sedap ni Along.

    ReplyDelete
  5. along,nonie datang nie,ada lagi acar nie.makan dengan nasi minyak best nie

    ReplyDelete
  6. Anta kat umah, akak kasi Along Nasi Daging along kasi akak acar ini baru ngam.....

    ReplyDelete
  7. dZana,
    Tak payah lah Along basuh pinggan, ada org tolong jilatkan...kikiki

    Priya,
    You are invited, come over to enjoy it with me...hehe

    Nuridah,
    Wsalam. Mmg betooooi... Along makan dgn nasi bukhari mmg terangkat...hehehe (sendiri angkat lah...)

    PuanRos,
    Wow, KakRos masak nasi Pulau, nak gi ngorat jap lagi.

    Nonierahman,
    Dah abis tapi kalau Nonie nak Along leh masakkan lagi...nak tak?

    Paty,
    Sure KakPaty, jap lagi Along hantor seperiuk utk KakPaty...hehe

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)