Search my Blog

Thursday, January 24, 2013

Creamy Fettuccine

Hi everyone...! I was quiet for a short while.... been busy & just came back from business trip. Here sharing something that I made a week ago but didn't manage to update it right away.  I wanted my pasta to be creamy but not in a thick sauce so that it is just simply delicious. It was just a promptu without any recipe in mind when I made it so I hope by now I can still recall all the ingredients & the method.

Not sure what type this mushroom is - it is ~6" long and very springy in texture
Serves: 2 persons
INGREDIENTS:
200g Fettuccine - boil until soft ala dente 
2 cloves Garlic*
1/2 Big Onion* (* chopped) 
Chopped Chicken Meat, Mushrooms
Dried/Fresh Herbs - Parsley, Basil
Seasoning - Salt & Pepper
100ml Fresh Milk
1 slice good quality Cheddar Cheese - chopped
Extra Virgin Olive Oil

METHOD:
1.  Heat up 1-2 tbsp EVOO and stir-fry chopped garlic & onion until fragrant.
Add in chicken, mushroom, herbs and seasoning - stir well until chicken is cooked.
Add in milk & stir until boiled. Adjust amount of milk to suit amount of pasta.
Add in cheese & pasta, stir well.
2. Serve immediately with grated/powder cheese.
**************************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
 Assalamualaikum kesemua pembaca HomeKreation dan kekawan.  اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ   Marilah kita banyakkan berselawat ke atas junjungan nabi kita s.a.w.

Maaf lah lama menyepi.... seperti biasa selalu saja kesibukan dan Along baru jer balik dari urusan di outstation. Meh lah tengok menu yang tak seberapa ni yg Along masak seminggu lepas tapi cuma sekarang berkesempatan ke udara. Along rasa ni sangat sedap.... tekak teringin nak makan pasta berkrim tapi tak nak yg terlalu pekat. Alhamdulillah, memang sedap dan tak muak. UsuRaz makan sampai 2 pinggan penuh dan Liana pun cakap sedap.

Waktu buat tu Along takda resipi, sekadar campak apa yg terasa patut.... harap2 Along masih ingat kesemua bahan2 nya sebab dah lebih seminggu buat ni, insyaallah sebab resepi nya mudah jer.


Saiz hidangan: 2 orang
BAHAN2:
200g Fettuccine - rebus sehingga lembut ala dente 
2 ulas Bwg Putih*
1/2 bj Bwg Besar* (* cincang) 
Isi Ayam yg di cincang, Cendawan
Herba segar/kering - Parsley, Basil
Garam & Serbuk Lada Hitam
100ml Susu Segar
1 keping Cheddar Cheese - hiris kecil
Extra Virgin Olive Oil

CARA2:
1.  Panaskan 1-2 sb EVOO & tumis bwg putih & bwg besar sehingga wangi.
Masukkan ayam, cendawan, herba, garam, lada & kacau sehingga ayam empuk.
Masukkan susu & kacau sehingga mendidih.
Tambah/kurangkan susu untuk sesuaikan dgn saiz hidangan pasta.
Masukkan cheese & pasta & kacau sehingga sebati.
2. Hidangkan segera & taburkan keju parut/serbuk.



8 comments:

  1. ooo pergi outstation...patut lah sepi..hihihi...welcome back Along!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maceh Faa cayang, windu tak dgn Along....hehe

      Delete
  2. along.. tu cendawan kalau tak silap org panggil cendawan ENOKI.. sedap kan that cendawan... esok2222... nak buat juger lah... knp lama sgt esok2 tuu.. sbb my chenta kureng gemar Fetucini la... asik2 spageti.... tapi kita n kekanak rebina suke... tq along...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan cendawan Enoki.... Enoki kurus2 mcm lidi, ni besar macam jari tangan. Along dah buang bungkusan nya sbb tu lah tak ingat lagi dah nama dia.
      Kalau nak guna pasta apa pun boleh kalau tak suka Fettuccine.

      Delete
  3. Salam along...byk jual kat tesco...baruk belek2 marek tapi x beli...last shiitake juak lam trolly...heee...

    ReplyDelete
  4. mmg sedap! lamanyer tak makan pasta. saya prefer yg creamy mcm ni drpd jenis yg mashemm (sos merah tuu).

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)