Search my Blog

Monday, November 11, 2013

Spicy Sotong Ring

Sotong or Calamari Ring shaken in spicy flour and deep fried until golden is perfect as snacks in the evening or served with rice to complement other dishes. I bought frozen calamari rings and then prepared the simple coating as seen in AFC.

By: Roz@HomeKreation
INGREDIENTS:
Calamari - clean, deskin & slice into ring shape
(alternatively buy frozen calamari rings) 
2 tbsp Plain Flour*
1 tbsp tbsp Rice Flour*
1 tbsp Chili Powder*
Salt* (* mix well) 

METHOD:
1. Drain excess water from calamri rings.
2. Shake the rings into the flour mixture* until well coated.
3. Heat up oil and deep fry calamari rings until crispy and golden.
4. Serve with sauce as snacks or as side dish with rice.
************************************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Sotong Ring ni sedap untuk ratah2 atau pun di hidangkan sebagai lauk sampingan dengan nasi. Nak buat nya amatlah senang, pejam mata jer dah siap sebab Along beli sotong beku yang dah siap di cuci dan di hiris bulat. Cuma sediakan tepung untuk salutan dan  goreng. Goreng sotong jangan terlalu lama supaya tidak liat. Angkat gorengan sebaik sahaja tepung salut tu garing.

Along ternampak ni kat AFC, teringin terus jer gi beli sotong tanpa lengah2.

By: AlongRoz@HomeKreation
BAHAN2:
Sotong - cuci, buang kulit luar nya dan hiris bulat
(atau beli sotong beku yg siap hiris bulat) 
2 sb Tepung Gandum*
1 sb Tepung Beras*
1 sb Serbuk Cili*
Garam* (* Gaul rata) 

CARA2:
1. Sotong di tapis supaya tidak terlalu basah.
2. Gaul sotong dgn campuran tepung* sehingga di saluti rata.
3. Panaskan minyak dalam & goreng dgn api sederhana sehingga salutan tepung garing.
4. Hidangkan dgn sos sebagai snek atau sebagai lauk sampingan dgn nasi.



6 comments:

  1. Replies
    1. Gee, datanglah ke Miri Along leh buatkan.... hehe

      Delete
    2. Salam along.. .sotong nie mesti besar , Bila di goreng begini mesti best macam makan di restoren la.

      Delete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)