Search my Blog

Wednesday, November 16, 2016

Bubur Asyura (Malay Assorted-Filled Pudding)

  It has been the tradition in Peninsular Malaysia to make this pudding (called as Bubur Asyura) during Muharram month to commemorate and replicate collaboration whereby individuals in the village will each brought one type of the ingredients and jointly cooked them into one giant wok. The events are not just fun but bring the neighborhood close with spirit of sharing and collaboration. Nowadays, the activity has become less common probably due to modern and busy life....

 It is hard to make this in a small portion due to varieties of ingredients required... a bit of each will add into a very big tray size. My mother used to make this every year at home in the past because all her children (including me) just love this pudding very much. As it is a big portion, it was an opportunity for us to share with neighbors and it has become an interesting custom of exchanging each other's pudding....!

  I've taken over my mother's role this year but it was a trial and error attempt... To my surprise I got two thumbs up from my mother.... LOL... so happy!

Baru siap masak.....

BAHASA MALAYSIA VERSION
 Bulan Muharram sudah pun berlalu tapi kenangan tahun ini Along buat Bubur Asyura buat pertama kali nya..... Setiap tahun Emak yg buat tapi tahun ni Emak tak sihat jadi Along ambil alih. Bubur Asyura ada bermacam2 jenis... nama jer bubur tapi keras macam puding.... di panggil bubur sebab menggunakan bermacam2 bahan seperti ubi dan kekacang.

  Nak buat ni agak sukar.... setiap bahan perlu di masak satu-persatu sebelum di campur ke dalam adunan yang di masak seperti dodol yg perlu di kacau senantiasa. Memasak nya mesti pandai supaya betul2 masak dan tidak melekit di gigi. Adunan nya pula agak banyak sebab serba sedikit bahan2 yg bermacam akan menghasilkan adunan yg agak besar.... Nak buat perlukan kesabaran....

  Setiap keluarga ada resipi tersendiri dgn pilihan bahan2 yg di gemari. Ada yg suka berempah dan ada yg suka manis. Keluarga Along suka yg manis dan tidak terlalu banyak bahan. Yang ini cuma ada kacang hijau, kacang merah, jagung, keledek dan keladi. Paling istimewa ialah bedak topping tu.... beras pulut yg di sangai sehingga wangi dan di blend.


Dah pakai bedak....
 Bahan2 semua main agak2 jer.... stail orang tua2 dahulu.... beras di rendam semalaman dan blend dgn air secukup nya + gula pasir + santan + bahan2 yg di rebus terlebih dahulu + daun pandan.... kacau sehingga kental dan betul2 masak. Sorry ya kekawan takda resipi khusus kali ni.... sekadar nak berkongsi kisah Bubur Asyura. Kalau anda nak buat pun rasa nya tak berbaloi sebab agak remeh dan kuantiti kuih ni agak banyak.


1 comment:

  1. Assalam Along,
    apa khabar Along disana..harap sihat2 selalu..dah lama tak singgah..
    Bubur asyura tak pernah buat ..kalau kat sini selalunya dapat kat Masjid..nak buat tak rajin sangat..yang potong persegi tu memang gitu rupanya ke Along..macam kuih ya..kalau kat singapore ni memang bubur gitu...

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)