Search my Blog

Saturday, May 21, 2011

Yellow Pineapple Pachrey (Nenas Masak Pajeri Kuning)

 After making Pineapple Pancake the other day, I still had two pineappales left. Saw this dish in Kak Rose's house - something I have not had since I left hometown. So decided to give a try.... I forgot to add chili and hence my dish looks very bare. Taste wise not quite what it supposed to be, may be I need to add more sugar.....?

By: Roz@ HomeKreation
Source: Kak Rose
BAHAN2: 
1 small Pineapple - cut & blanche or canned Pineapple
1" Ginger
1 clove Garlic
1 tbsp Dried Shrimps
1/2 tsp Turmeric Powder
Mixed Spices (cardamon, vinnamon stick, star anise, cloves)
1 stp Mustard Seeds
3 Red Chilies
1/2 tbsp Vinegar
Salt, Sugar
2tbsp Oil

METHOD: 
1. Heat the oil and stir fry garlic & ginger until fragrant.
2. Add in dried shrimps, mixed spices & mustard seeds.
3. Add in turmeric powder & some water/liquid from pineapple can.
4. Add in pineapple, chili, salt, sugar & boil for several minutes.
*********************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Nenas Masak Pajeri Kuning
Masakan orang dolu2.... dah lama tak makan so cuba respi dari rumah KakRose. TQ Kak Rose. Rasa garam & gula nak kena pandai imbangkan, rasa nya Along punya kurang gula kot..... Alamak, bila tengok gambo, baru tau terlupa bubuh cili...kikiki

Source: Kak Rose (Slightly modified)
BAHAN2: 
1 biji kecil Nenas - potong & celur atau Nenas tin
1" Halia
1 ulas Bwg Putih
1 sudu makan Udang Kering
1/2 st Kunyit Serbuk
Rempah Tumis (biji pelaga, bunga lawang, cengkih dan kayu manis)
1 st Biji Sawi
3 biji Cili Merah
1 sudu makan Cuka
Garam, Gula dan Perasa secukupnya
2 sudu makan Minyak

CARA2: 
1. Panaskan minyak dan tumis bawang, halia dan bawang putih. 
2. Setelah naik bau masukkan udang kering, rempah tumis & biji sawi.
3. Masukkan kunyit serbuk dan sedikit air dari jus nenas.
4. Kemudian masukkan nenas dan lada merah
5. Masukkan garam, gula dan perasa >> tunggu sebentar sehingga mendidih

7 comments:

  1. terbuka selera nak makan nasi dgn pajeri nenas ni..ada kari ikan pun ok jugak lawan dgn pajeri ni:)

    ReplyDelete
  2. Yumm, mouthwatering pachrey..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kak...1st time jenguk blog ni...baru tau pajeri nenas ni ada mcm2 jenis.ingatkan yg berempah letak santan tu je..kalau mcm ni cara masaknya, senang la sikit.

    ReplyDelete
  4. Along, sedapnya... kalau ada nasik minyak lagi la ummmpphh!

    ReplyDelete
  5. Salam.. Kak Along, menu nasi minyak ke semalam??

    ReplyDelete
  6. Salam kak Roz,
    apa khabar kak?
    Oh.. namanya pajeri kuning. Pernah nampak kat majalah, tapi nama lain. Sedap nih dimakan dgn nasi minyak.. hehe..

    ReplyDelete
  7. CikManggis,
    Aaa'ah, Along makan lauk ni dgn kari ayam,memang kena ler tu...hehe

    Priya,
    Welcome...

    Nurwairani,
    Wsalam. Maceh singgah blog ALong. Lauk ni selalu hidang kat kampung waktu khenduri. Kalau kat utara biasa lah pajri kuning ni.

    KakRose,
    betui betui betui....hehehe

    Nur,
    Tak lah, Along mkn dgn nasi putih je...

    Indah,
    Wsalam. Along sihat, maceh. Lama tak nampak, rindu ler tp Along nak jln2 selalu tak cukup masa. Oh, tak tau lak ada nama lain....

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)