Search my Blog

Monday, January 23, 2012

Kacang Phool Ayam

 I bought a can of foul beans which I found in Taiping Giant hypermarket during my last visit. I used baked beans to replace the foul beans in the earlier version that I posted here because I cannot find the real ones in Miri. This time I've added minced chicken instead of beef. This is the first time I tried foul beans..... comparing the two versions, I prefer the first version using baked beans!

By: Roz@HomeKreation
INGREDIENTS:
1 can Foul Beans (squeezed) 
250g Minced Chicken
5 Shallots*
1 cloves Garlic*
½" Ginger*
½ tsp Fennel Seeds*
½ tsp Cumin seeds*  (*blend) 
2 tbs Curry Powder
1 Big Onion**
1 Tomato**
Red & Green Chilies**
(**diced)
Salt
¾ Boiled Eggs (or fried/poached eggs) 
Slices of Toasted Bread

METHOD:
1. Heat up some oil & stir fry blended ingredients* until fragrant.
Add in curry powder & stir for a minute.
Add in chicken meat & stir until cooked.
Add in foul beans & salt.
Let it boiled & add in tomato, onion & chilies.

2. Serve with toasted bread and eggs.
*************************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Kali ni Along buat Kacang Phool guna kacang yg sebenar, dulu Along buat guna baked beans jer sbb kat Miri takda jual kacang phool - tengok kat sini versi dulu tu ya. Versi kali ni, Along cuba2 guna isi ayam cincang pula & tambahkan jintan, memang sedap.... tapi kalau tanya Along mana yg sedap, Along lebih suka versi pertama dulu tu yg menggunakan baked beans walaupun hubby kata yg ini pun sedap juga.... terpulang lah selera masing2 kan.

BAHAN2:
1 tin Kacang Phool (ramas) 
250g Daging Ayam Cincang
5 ulas Bawang Merah*
1 ulas Bawang putih*
½" Halia* (*dikisar halus) 
½ st Jintan Manis*
½ st Jintan Putih* 
2 sb Rempah Kari Daging
1 biji Bawang Besar**
1 biji Tomato**
Cili Hijau & Merah**
(**didadu)
Garam
Telur Rebus ¾ masak / Telur Goreng
Roti Panggang

CARA2:
1. Panaskan sedikit minyak & tumis bahan2 kisar* sehingga wangi.
Masukkan rempah kari dan kacau sebentar.
Masukkan isi ayam & masak sehingga daging kecut.
Masukkan kacang phool & garam dan masak sehingga menggelegak.
Masukkan tomato, bwg besar & cili yg di dadu.

2. Hidangkan dengan roti panggang dan telur.

Showing both sides of the can

Drained Foul Beans


My favourite 3/4 cooked egg served w black soy sauce

7 comments:

  1. Salam Along.. lama dah tgk resepi kacang phool ni.. tapi tak pernah cuba.. rasanya tentu sedap tambahan dicicah dengan rotikan..:)

    ReplyDelete
  2. haaaaa at lasttt...hahaha..along...saya jenuh cari kacang neh kat tepeng..dok cari kat the store cari kat tesco tapi mmg tak de...x terfikir pn nk cari kat giant...hahaha..tq along..esok jugak ku terjah giant....

    ReplyDelete
  3. Mouthwatering here, wat a terrific and super tempting dish..

    ReplyDelete
  4. Salam Along,
    First time dengar nama kacang ni Along. Nanti nak tengok2 ada tak jual kat sini. Baked beans tu saya memang suka. makan dengan roti best :)

    ReplyDelete
  5. Perghh terliur kami dibuatnya... Sedapnya. :)

    ReplyDelete
  6. gajet baru ehhhhh....cantik je menembak. bak mai pinjam sari dua. tambah terliur tgk kacang phool.

    ReplyDelete
  7. salam..Ist time buat dgn aym pg td.Masa nk mkn,ank tabur /bwg,cili padi hiris dan prah limau kasturi..telur mata lembu 1/2 msk.tqvm..Oh saya pakai kcg phool plus leftover baked beans tp kcg phool sy tak ramas sgt sb suka begitu saja

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)