Search my Blog

Wednesday, April 25, 2012

Gulai Pedas Ayam

Feel like having dish with gravy tonight.....this what I came up with.

By: Roz@HomeKreation
INGREDIENTS:
½ Chicken - cut to pieces
5 Shallots*
8 tbsp Chilli Paste*
2 inches Ginger* (* blended) 
1 Lemongrass - bruised
1 bowl Coconut Milk
1 Turmeric leaves - sliced finely
1 tsp Turmeric powder
1 piece Dried Tamarind
Salt & MSG (optional)

METHOD:
1. Place all in a pot & stir until boiled and chicken is cooked.
2. Serve with rice / roti.
****************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Malam ni teringin nak makan lauk ayam berkuah tapi tak lalu dah nak makan kari, kurma dan seangkatan nya... Akhir nya, Along buat lauk ala2 Rendang Pedas tapi Along kurangkan bawang2 nya dan santan. Along masak berkuah dan tak payah sampai kering.... jadilah Gulai Pedas Ayam.... Bebudak & bapak budak semua nya laju jer makan...hehe.  Sori lah malam ni takda mood nak snap gambor beria2.... nak cepat ngap jer ni.

BAHAN2:
½ ekor Ayam - potong2
5 bj Bwg Merah*
8 sb Cili Mesin*
2" Halia* (* blend) 
1 btg Serai - ketuk
1 mangkuk Santan
1 helai Daun Kunyit - hiris nipis
1 st Serbuk Kunyit
1 kpg Asam Gelugor
Garam & MSG (optional)


CARA2:
1. Letak kesemua bhn2 ke dlm periuk & kacau sehingga menggelegak & daging ayam masak.
2. Hidangkan dgn nasi / roti.

7 comments:

  1. salam kak
    he hhe kita no 1 nie..ada lg x..? sedapp kita pun suka klu makn cicah dgn roti..mmg best.he ee

    ReplyDelete
  2. Serius terliur sgt tengok gulai ayam yg selamba posing ni..not trying so hard nak menggoda..tp daku tetap tergoda..pedas2 lak,dpt byg rasanya

    ReplyDelete
  3. Yummy,super flavourful chicken curry..

    ReplyDelete
  4. makan dengan roti sedap ni....

    ReplyDelete
  5. along cayang...
    rendang tu klu dicicah ngann roti...
    pun sedapp gak tu...

    ReplyDelete
  6. alaaa...hai..ok lh tu..cantek jer pic ya ..kmk suka lauk ada kuah2 tok..mun masak kat umh kmk tok mesti maok ada menu berkuah..:)

    ReplyDelete
  7. Assalam Along cayang....muaahh muaaahhh! Hehe... Amboiii makan gulai ayam pedas..bestnya...makin pedas makin terangkat...suka suka... Meh sini semangkuk, kita nak wat berbuka pose nnt, cicah roti pun okeh ni..nak wat roti jala xdan...belasah roti gardenia je laa...hehe

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)