Search my Blog

Tuesday, October 30, 2012

Ayam Kriuk-Kriuk (Crispy Fried Chicken)

 Tasty chicken coated with crispy crumbs..... This fried chicken is actually served as "Ayam Penyek" menu but I was short of all other ingredients namely "Tempe", bean curd and assorted vegetables that supposedly the standard set; therefore I served it simply along white rice, Sambal and vegetable dish.
By: Roz@HomeKreation
Serve: 4-5 persons
INGREDIENTS:
4-5 big Chicken pieces
7 Kaffir Lime Leaves
3 tbsp KFC Flour
3 tbsp Rice Flour
2 Shallots*
2 cloves Garlic*
1" Ginger*
1 Lemongrass*
1 tbsp Black Pepper Corns* (* blend) 
1/2 tsp Turmeric Powder
Salt

METHOD:
1. Boil chicken with enough water, lime leaves & salt until cooked.
Drain the chicken pieces.
2. Mix the remaining ingredients and add enough water to form dipping batter.
3. Roll chicken pieces in rice flour & dip in the batter.
Deep fry until crispy and nice golden colour.
Dish out into a serving plate.
4. Fry the remaining batter and sprinkle onto the chicken.
5. Serve with rice and other side dishes.
*******************************************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Ayam Kriuk-Kriuk..... kruuuup, kraaaaap, kriuuuuuk, kriuuuuuuk.... hahaha... memang ketawa lah Along sebab nak cuba bayangkan kepada anda betapa rangup nya ayam ni sampai berkriuk2 ni. Lebih sedap lagi kalau hidangkan ayam goreng ni sebagai menu Ayam Penyek, tapi Along hidangkan ringkas jer dgn Sambal dan kangkung goreng belachan. Biasalah... setiap malam darurat..... masak nak cepat siap jer, lagi pun bahan2 yg lain2 tu (tempe, tahu, ulam) utk Nasi Penyek memang takda pun sbb tak buat perancangan awal. Bagaimana pun tetap sedap di hidangkan ringkas.

By: AlongRoz@HomeKreation
Hidangan: 4-5 orang
BAHAN2:
4-5 ketulan besar Ayam
7 helai Daun Limau Purut
3 sb Tepung KFC
3 sb Tepung Beras
2 ulas Bwg Merah*
2 ulas Bwg Putih*
1" Halia*
1 btg Serai*
1 sb Biji Lada Hitam* (* blend) 
1/2 st Serbuk Kunyit
Garam

CARA2:
1. Rebus ayam dgn air secukupnya dan daun limau purut, garam sehingga ayam empuk.
Tapis ayam.
2. Campurkan kesemua bahan2 yg lain dgn air secukup nya menjadi bancuhan tepung goreng.
3. Golekkan ayam ke dlm tepung beras & kemudian celup ke dlm tepung goreng.
Goreng ayam dalam minyak yg banyak sehingga rangup & keperangan.
Angkat & letak di dalam pinggan.
4. Goreng lebihan tepung & tabur ke atas ayam goreng tadi.
5. Hidangkan sebagai Ayam Penyek bersama sayuran goreng, ulaman dan sambal belacan atau pun di hidangkan sebagai lauk sampingan lain. 

 Yg ini pula, Cik Kantan kat laman rumah Along.... takda kena mengena dgn resepi di atas tapi suka2 nak interprem kat sini. Cantik mekar.... alhamdulillah, banyak rezki keliling rumah ni dgn herba dan buah2an.


10 comments:

  1. Perut pun bebunyi kriuk2...diat ayam goreng itu....:-D
    Kan best mun dpt seketoi....heee

    ReplyDelete
  2. Along dlm darurat pun sempat berkriuk2, kalau akak kriuk2 kat kedai mkn ler jawabnya.

    ReplyDelete
  3. Salam along...lama tak singgah sesekali datang tu dia banyaknya dish yang sedap belaka. Nampak pulak ayam namanya pun dah buat kita lapar.

    ReplyDelete
  4. Yummy! Your kriuk2x chicken made my stomach sounds kriuk2x now .... lapar ..... hheheehehe

    ReplyDelete
  5. ayam ni kalo makan ngan nasi ayam penyet pon sedap ni..hihi

    ReplyDelete
  6. assalam along,
    memang nampak rangup ayam ni..ini kalau kitalah tak jadi lauk, makan gitu2 aje..hehe

    ReplyDelete
  7. Perghhh busy2 pun sempat buat ayam kriuk2..Sangat mengancam.. Tentu sekejap je dah licinnn.. :)

    ReplyDelete
  8. Drooling here, tempting fried chickens.

    ReplyDelete
  9. Dear All,
    Maceh singgah ya! meh kita kriuuuuuk kriuuuuk sama2...hehe

    ReplyDelete
  10. easy recipes for dinnerNovember 8, 2012 at 7:14 PM

    Can't say it differs much from other fried chicken recipes but it still tasted really good.Had quite some trouble finding lime leaves. Good recipe!

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)