Search my Blog

Saturday, December 22, 2012

Durian Ukak Fritters (Durian Ukak Goreng)

 I thought I was going to stop new entry on durian.... but I just cannot help myself.... this God creature is really heavenly delicious that I can create so many things out of it. Last year was hardly any durian through out the year in Miri but this year was abundance! I bought 7 Durian Ukak for only RM10 few days ago!

The flesh is firmer than typical durian, so I imagined that it must be nice if I deep fry it. I was absolutely right.... it turned out to be so delicious that Liana ate 3 pieces! She hardly ate anything much after recovering from the recent fever and am delighted to see her enjoying it. Ukak is known as non-heaty, not like the typical durian so I'm sure it is ok to feed Liana with it.

Read more about durian Ukak in my previous entry here. The obvious distinction from the typical durian is its vivid color (however this one is lighter), much smaller size (about a human palm size), hair around its stem, soft thorns, firmer flesh and less stenchy. One may mistaken this from Durian Isu that I shared earlier here due to similar size and vivid aorange color but you can tell from the shape of the thornes - they taste very different too which I don't know how to describe it.


 
To make durian fritters, dip the pulps (with seeds intact) into your favourite fritters batter. Deep fry until batter is crispy. Serve for morning or evening tea. I used the batter recipe from here.

 
BAHASA MALAYSIA VERSION
Hari tu kata tak nak tayang menu durian dah, kan dah berderet2 menu durian... hehe tak boleh tahan godaan durian ni lah.... ni lepas geram sebab tahun lepas Miri takda durian sangat tapi tahun ni mmg berlambak2 & harga pun murah. Along beli Durian Ukak ni cuma RM10 untuk 7 biji. 

Sebelum ni dah ada Along tayang Durian Ukak kat sini. Durian Ukak ni tak sama dengan Durian Isu yg Along tayangkan baru2 ni kat sini. Rasa nya amat berbeda walaupun isi nya sama berwarna jingga terang. Ukak ni berbulu di tangkai nya, isi nya lebih pejal dari durian biasa, bersaiz kecil sebesar tapak tangan jer dan bau nya tak kuat sangat. Along memang suka makan Ukak di bandingkan dengan Isu.

Along saja jer cuba nak goreng sebab banyak Ukak yg Along beli tu tak abis makan begitu sahaja. Along bayangkan isi nya yg pejal tu tentu sedap jika di goreng - memang tepat sekali bayangan tu.... isi yg digoreng tu rangup di luar & kenyal2 di dalam. Anak2 & hubby kata sedap.... Liana pun makan sampai 3 ketul. Durian Ukak ni tak panas badan jika di makan banyak, jadi takda masalah kasi bebudak makan.

Untuk resipi:
Celupkan ulas durian (dgn biji nya sekali) ke dalam tepung gorengan & goreng dgn minyak dalam sehingga tepung nya rangup. Boleh guna resepi apa2 pun utk tepung gorengan tapi Along suka resipi HaSue yg Along dah buat banyak kali - boleh rujuk di sini.


7 comments:

  1. Ã’ooooooo....kl xda duyan ukak...jeling2 jak lh cekodok ktk tok...nyaman oww plh cekodok..:-)

    ReplyDelete
  2. Sedapnya durian goreng ni. Tak kenal pun durian Ukak, yang kenal cuma durian tembaga je. Syukur Liana dah berselera makan lepas baik demam..

    ReplyDelete
  3. Along, kalau kat tempat saya durian yg deep fry ni biasanya org buat guna durian yg baru2 luruh. Orang perak panggil durian mangkor sebab isinya rak lembut lagi. Keras2 lembut gitu. Saya biasa buat cucur durian je macam cekodok tu.

    ReplyDelete
  4. salam long... liana dah semakin sihat eh? alhamdulillah... tgh bayang dier makan tiga ketui tuh! jeling2 mamahana ye? hehehehe... camne la ghase si ukak ni ye long? tgk mcm goreng cempedak la pula..

    ReplyDelete
  5. mcm mana rasanye.. kena cuba ni :)

    ReplyDelete
  6. perghhhhhhhh..xtau nk cakap apa dah..huhuu!!

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)