Search my Blog

Sunday, August 4, 2013

Biskut Dahlia Susu

 Hoorey....! My first Raya cookies for this year! I was attracted by it's name & the recipe called for condensed milk as main ingredients. It look little bit hard before I tasted it but to my surprise it is really soft and melt in the mouth with nice strong milky aroma.... Liana had dozen of them right after it came out from the oven....LOL. However, I think she deserves it because she put some effort too.... she helped me to place the red cherries on top of the cookies and was excited that she had a role too.


By: Roz@HomeKreation
Source: Facebook_Wawa Waheed @ Sambal Hijau Group
Yields ~150 pcs
INGREDIENTS:
250g Butter
1/2 can Condensed Milk
1 tsp Vanilla Essence
1 tbsp Caster Sugar
100g Tapioca Flour*
400g Cornflour*
1/2 cup Plain Flour* (* sift) 

METHOD:
1. Cream butter together with milk and sugar.
2. Add in flur gradually until dough is formed.
3. Press dough using Carnation presser.
4. Bake 150C for 10-11 minutes.
5. Cool at room temperature before storing in air tight container.



BAHASA MALAYSIA VERSION
Assalamualaikum kpd semua kekawan dan para pembaca yg di sayangi. Maaf lah ya sebab Along jarang2 ke udara untuk blogwalk atau balas kunjungan.... terlalu berat tugas dan masa harian yg terhad. Walau bagaimana pun, kunjungan anda amat Along hargai dan menceriakan kehidupan Along setiap hari.

Hari ni sudah 25 hari kita berpuasa..... alhamdulillah. Along baru dapat siapkan sejenis sahaja biskut raya.... ni yang pertama. Mmmmmm..... seperti nama nya... rasa nya amat lemak2 susu dan dapat hidu keharuman susu tu.... biskut ni rapuh dan cair bila masuk mulut.... nyuummmmm

By: AlongRoz@HomeKreation
Source: Facebook_Wawa Waheeda @ Sambal Hijau Group
Bilangan: ~150 keping
BAHAN2:
250g Mentega
1/2 tin Susu Pekat
1 st Esen Vanilla
1 sb Gula Halus
100g Tepung Ubi*
400g Tepung Jagung*
1/2 cwn Tepung Gandum* (* Ayak bersama) 

CARA2:
1. Pukul mentega dgn susu & gula sehingga sebati (tak perlu pukul lama2).
2. Campurkan tepung sedikit2 sehingga rata.
3. Picitkan dgn acuan dahlia.
4. Bakar 150C selama 10-11 minit.
5. Sejukkan sebelum di simpan dlm bekas kedap udara.


6 comments:

  1. salam along...lama saya tak letak komen hehe tak sempat tapi bila nampak je biskut nie laju je masuk . Biskut kegemaran saya ...masuk dalam mulut terus lenyap perlahan lahan sedap kan. Saya pun baru mula buat biskut 2 hari lepas je plan nak buat 2 tiga jenis tapi skg dah masuk 4 jenis. Selamat hari raya ye Along kita minta ampun dah maaf jika selama kita berbicara di sini ada salah silap bahasa kita .

    ReplyDelete
  2. Salam along...thanks share resepi...sangat sedap....saya sudah mencuba....sangat gebu dan tidak keras

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Alhamdulillah... sonok dengar.

      Delete
  3. 1/2 tin susu pekat manis kecil atau besar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Along guna tin yg tinggi tu.... skrg ni tin kecil jarang2 ada.

      Delete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)