Search my Blog

Saturday, February 11, 2012

Biskut Bangkit Santan Tradisional

 I wanted to make something traditional for our belated CNY party in the office next week and have always been wanting to try to make this cookies that I love so much. My mother used to make fabulous Biskut Bangkit Santan but she cannot recall anymore how to make it at this age. The excellent quality have to be creamy, strong santan aroma, puffed up to melt in mouth.

After searching in internet, I could not find any version making similar method like my mother's. At the end, I decided to do by trial & error. I was thrilled to see some cracks developed while it was being baked (a good sign) - the outcome was very creamy & fragrant with nice sweetness level except one mistake. I was too impatient to wait for the flour and sugar syrup to cool off before mixing the egg in. As a result the egg curdle and I had tiny bits in my cookies.... I guess it could have puffed up more if I was little bit patient. Anyway, I decided to share the recipe because I like the taste & I know what I did wrong.
By: Roz@HomeKreation
Makes >60 tiny pieces
INGREDIENTS:
170g Tapioca Flour
50g Plain Flour
A pinch Baking Powder
85g Sugar
100g Coconut Cream (Santan)
1/4 tsp Salt
2 Pandan Leaves
1 Egg

METHOD:
1. Mix tapioca & plain flour.
Stir fry in a wok with 1 Pandan leaf above small-medium fire until light (about 6-7 min).
Cool completely before adding baking powder.

2. Combine coconut cream, sugar, salt & 1 Pandan leaf in a pot.
Stir until sugar is dissolved.
Cool completely.

3. Beat egg lightly with fork & mix into the flour followed by sugar syrup until soft dough is formed.
Add more Santan if too dry.

4. Roll flat & cut into shape.
Bake at 180C for 10 min until cooked. 

Tips: Make sure all ingredients at room temperature before mixing.
*******************************************



BAHASA MALAYSIA VERSION
Dah lama teringin nak buat sendiri kuih tradisi yg tidak di makan zaman ni sbb Along suka sangat makan biskut ni. Tanya dgn Emak tapi dia kata dah tak ingat. Cari2 kat internet takda pula resepi yg macam Emak Along buat dulu tu. Akhir nya, Along cuba2 jer lah, berdasarkan apa yg Along perhatikan Emak Along buat dulu2. Masih terbayang bagaimana kesedapan kuih yg Emak Along buat tu.... harum wangi & lemak rasa santan dan kegebuan biskut nya apabila di gigit terus serpuh cair dalam mulut.... Rasa nak melompat2 gembira apabila sekut mula merekah2 dlm oven... hehe rasa nya memang lemak & harum sekali, manis pun sedang elok tapi ada kesilapan teknikal... akibat kegolojohan & tidak sabar2 menunggu tepung & air gula sejuk, terasa gentel2an kecil telur yg tidak sebati dlm sekut tu.... Along rasa kalau tidak, tentu lah sekut ni lebih gebu & peroi. Walau bagaimana pun Along kongsikan lah respi nya, insyaallah akan menjadi kalau anda tidak gelojoh macam Along...hehe.

Bilangan >60 kepingan kecil
BAHAN2:
170g Tepung Ubikayu
50g Tepung Gandum
Secubit Baking Powder
85g Gula
100g Santan Krim
1/4 st Garam
2 helai Daun Pandan
1 bj Telur

CARA2:
1. Campurkan kedua2 tepung, 1 helai daun pandan & sangai dlm kuali sehingga ringan (lebih kurang  6-7 min).
Sejukkan & campur BP.

2. Masukkan santan, gula, garam & 1 helai daun Pandan ke dlm periuk.
Masak sehingga gula cair & sebati. Sejukkan.

3. Pukul telur dgn garfu & campurkan ke dlm tepung di ikuti dgn sirap gula.
Uli sehingga sebati & lembut.
Campurkan santan jika adunan keras/kering.

4. Canaikan doh & terap dgn acuan biskut.
Bakar 180C selama 10 min sehingga masak.

Tips: Pastikan kesemua bahan di suhu bilik sebelum mengadun.

17 comments:

  1. Hmmm...gee pon suka kuih ni, cair di molot kann... emak selalu buat... mmg sedap

    ReplyDelete
  2. biskut kegemaranku, kalau kat kampung wajib ada biskut ni..tapi tulah nak cari yg betul2 rapuh dan cair di mulut ni yg syusahhhh...leh cuba resepi ni..tq..

    ReplyDelete
  3. Salam along....betul tu cair dalam mulut baru bestkan. Dan kebetulan pula anak saya request nak makan kuih bangkit nie, waktu dia pergi kenduri dapatlah sepaket..setelah makan dia rasa sedap kot...pastu suruh kita buat. Alahai manalah pandai kita buat kuih tradisional nie nampaknya sekarang dah ada resepi along, dapatlah kita buat untuk dia. Thanks along.

    ReplyDelete
  4. masukkan resepi ni lam list-to-do..hehe..kalo nak buat perisa pandan camne?

    ReplyDelete
  5. biskut ni feveret ibuku dan MIL, nanti nak cubalah...tq

    ReplyDelete
  6. Salam along!!! kita dtg nak ambik beskut tau! sedapnyer! nanti nk buat jugak, sedap betul klu makan masuk mulut cair jerrr :D kita ambik yg byk tu ya, macehhh!!!

    ReplyDelete
  7. Pagi Kak Along.. melly datang bawa toples nih tolong di isi penuh penuh yah kak.. hehe

    ReplyDelete
  8. rajinnya alongggg... biskut lama2 ni mmg sedap..klau tak diingat2kan mmg boleh lupa..

    ReplyDelete
  9. Along!!!! sedapnya biskut lama2 nih... tingat mak mesti buat setiap kali raya. nak rasa along punya lah!

    ReplyDelete
  10. I too love these cookies!!! Melts in mouth...ohhh heaven! :)

    Hru and Liana doing kak?

    ReplyDelete
  11. Maceh semua... tak sangka ramai juga peminat kuih2 lama ni.

    ReplyDelete
  12. hi.. aida nk double confirmkan.. santan tu guna sukatan gm ke?

    ReplyDelete
  13. mummy like this recepi so much. dah lama mummy cari.... thank Roz mummy nak cube this weekend
    mummy tag boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan mummy... TQ sudi nak mencuba.

      Delete
  14. Salam Roz, mak langpun suka juga biskut ni.,,Nampak gebu ja....

    ReplyDelete
  15. this biscuit is supposed to be fluffy & melt in mouth, rite? Mine came out crispy. why?

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)