Search my Blog

Monday, December 17, 2012

Bubur Ca-Ca Durian

 I am still enjoying the durian season.... there are so many types of delicious food that can be created from durian. Here is Bubur Ca-Ca with durian touch... such a lovely dessert to be enjoyed in the afternoon tea with cup of coffee. Just gotten the Ca-Ca bits from lovely sis Marina recently, thanks so much... love ya! My hubby & two boys love this dessert so much.

By: Roz@HomeKreation
INGREDIENTS:
½ packet Bubur Ca-Ca bits
10 Durian Pulp with Seeds
½ pot of Coconut Milk 
White Sugar
1 tbsp Palm Sugar
1 Screwpine Leaf
½ tsp Salt

METHOD:
1. Boil Bubur Ca Ca bits until soft & drain.
2. Place all remaining ingredients in a pot & boil.
Add in the cooked Ca-Ca bits & cook for further 5 minutes.
4. Serve warm.
***************************************

BAHASA MALAYSIA VERSION
Musim2 durian ni semua makanan kalau boleh nak letak durian.... memang syok kalau dah hantu durian. Durian pula dah turun harga, berlambak2 sekarang ni. Ada pula bubur CaCa kering pemberian sahabat, so apa lagi.... jadilah Bubur Ca-Ca Durian! Sedap nya......

By: AlongRoz@HomeKreation
BAHAN2:
½ bungkus Bubur Ca-Ca kering
10 ulas Isi Durian dgn biji
½ periuk Santan
Gula secukup manis
1 sb Gula Kabung
1 helai Daun Pandan
½ st Garam

CARA2:
1. Rebus Ca-Ca sehingga lembut & tapis.
2. Masukkan kesemua bahan2 lain ke dlm periuk & masak sehingga mendidih.
Masukkan Ca-ca yg telah di rebus tadi & masak 5 minit lagi.
4. Hidangkan suam.


14 comments:

  1. Salam Along.
    Me too...gembira di musim durian ni.Blom habis lagi menu durian .Peti sejuk bau durian..tupperware bau durian..kuali bau durian hehe
    Along boleh buat icecream durian tk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam CM cayang. heheeee... sama lah kita pun abis satu umah bau duyan! Icecream duyan pun dah buat, tunggu nak post belum sampai giliran, banyak lagi entri durian nak masuk ni....hehe

      Delete
  2. btol la long... semua bende klu boleh nak isi durian.. smlm pon buat puff durian... hihihi... dah dr smlm nak tembus durian kaler2 along tuh... geram sungguh la tenet kat umah ni... kejap ok kejap kiok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik, kita dua besan selalu jer sehati-sejiwa... Along pun buat krim puff duyan lum sempay entri lagi ni....hehe

      Delete
  3. dtg blk.... liana demam nape long? maybe sbb cuaca kot... moga liana cepat sembuh ye sayang.. leh buli mama... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tatau lah demam kali ni berpanjangan... dah hari ke 6 ni... riso tul... doktor amik darah tadi, mmg ada kuman tapi alhamdulillah takda virus bahaya.

      Delete
  4. mmg pesta durian along ya....hihihi..bnyak stok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tak abis lagi duyan kat pasar, anytime boleh beli lagi kalau nak buat apa2 ni... tunggu ya, ada byk lagi entri duyan Along nak kongsikan...hehe

      Delete
  5. baruk pas mkn duyan..gi borong duyan tek kei buat tempoyak mlm2 tok...stok ca ca dh abis kei mlh bubur durian ria..tpi ada campur kacang hijo juak..lain kli blh cuba versi along tok..:-)

    ReplyDelete
  6. nak semangkuk along.. mcm kuah durian pun ada.. saya suka mkn dgn biskut cream craker..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cam kuah duyan ni dik Zana cuma campur bubur caca... sedap ler versi ni, nak makan dgn kracker pun boleh, Along pun suka mkn camtu!

      Delete
  7. After reading your post, i am damn hungry and want to this right now !

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)