Search my Blog

Saturday, February 8, 2014

Agar-Agar Kelapa Muda (Young Coconut Jelly)

 I created this Young coconut Jelly several years back and shared here earlier on but this time the bottom part is pandan flavour. I also adjusted the recipe because the standard packet of jelly powder has been reduced from 13g to 12g (due to inflation!). I made this delicious dessert for a friend's birthday party and all cleared up!


By: Roz@HomeKreation
Yields 10" square
BOTTOM LAYER:
1 packet Jelly Powder (12g)
900ml Water
230g Sugar
200ml Coconut Cream
200ml Fresh Milk
TOP LAYER:
1 packet Jelly Powder (12g)
550ml Water
230g Sugar
(adjust less/more depending on sweetness of the coconut juice) 
800ml Coconut Juice
1 Pandan Leaf
Young Coconut Flesh

METHOD:
1. Prepare bottom layer:

Place jelly powder, water & sugar in a pot & cook until dissolved.
Add in coconut cream & milk then pour into tin.
Let it slightly set before pouring the top layer.
2. Prepare top layer:
Place jelly powder, water & sugar in a pot & cook until dissolved. 
Add in coconut juice, pandan leaf and let it boil.
Discard pandan leaf, add in coconut flesh.
3. Scratch the surface of the bottom layer before pouring the top layer.
4. Let it cool at room temperature and then chill in fridge.





BAHASA MALAYSIA VERSION
Agar-Agar Kelapa Muda ni Along reka beberapa tahun dulu dah.... ada kat link sini. Kali ni Along letak perisa pandan pula di lapisan bawah nya dan resipi nya di ubahsuai sebab serbuk agar2 yang Along selalu guna berat sebungkus ialah 13g tapi sebabkan inflasi harga barang2 semua naik, bungkusan sekarang dah jadi 12g. Kena lah Along ubah semua resipi agar2..... huh.

Kalau nak lihat alat yg Along gunakan untuk cakar isi kelapa muda, leh tengok kat link ni ya.


Agar2 ni sedap sangat tau.... Along bawa gi rumah kawan buat makan2 harijadi dia, abis licin terus. Memang mengasyikkan makan ni, sejuk & licin je masuk tekak....hehe.... Lapisan air kelapa & pandan santan memang sesuai, sedap sangat.

By: AlongRoz@HomeKreation
Saiz acuan: 10" persegi 
LAPISAN BAWAH:
1 bungkus Serbuk Agar2 (12g)
900ml Air
230g Gula
200ml Santan
200ml Susu cair
LAPISAN BAWAH:
1
bungkus Serbuk Agar2 (12g)
550ml Air
230g Gula
(adjust gula bergantung kpd air kelapa manis/masam) 

800ml Air Kelapa Muda
1 helai Daun Pandan

Isi Kelapa Muda

CARA2:
1. Sediakan lapisan bawah:

Masak serbuk agar2, air & gula dlm periuk sehingga larut.
Masukkan santan & susu, kacau rata & tunagkan ke dalam acuan.
Biarkan beku sedikit sebelum di tuangkan lapisan atas.
2. Sediakan lapisan atas:
Masak serbuk agar2, air & gula dlm periuk sehingga larut.
Masukkan air kelapa, daun pandan & didihkan.
Buang daun pandan & masukkan isi kelapa muda.
3. Cakar2kan permukaan lapisan bawah sebelum di tuangkan lapisan atas.
4. Sejukkan di suhu bilik sebelum di masukkan ke dalam petisejuk.



5 comments:

  1. assalamualaikum along...
    bestnya tgk agar2 yg along bt ni...
    kn best klau dpt mkn wak2 pns2 ni....

    ReplyDelete
  2. Mun kei garpu dpt sik isik nyiur ya cam ya oww along?

    ReplyDelete
  3. bestnya...musim tgh panas sgt skrang....bole habis seloyang ni kalo dpt kt sya...hahahaha

    ReplyDelete
  4. salam along...
    alangkah segarrrrnya tekak ni kalu dapat 2-3 potonggggg...
    hehehe....

    ReplyDelete

Please use OpenID if you do not have any account.
(Sila guna OpenID untuk tinggalkan komen anda jika tiada akaun Google)